luni, 24 ianuarie 2011

Pictură pe sticlă - creaţie personală

Iniţial am copiat desene dintr-o cărticică "ce povestesc icoanele..." din colecţia IMAGINE ŞI CUVÂNT, editura"Transilvania", Sibiu, 1991.
Multe din icoanele prezentate acolo le-am descoperit reproduse de mulţi alţi pictori. Din acea serie mai am doar câteva iconiţe.
Alte modele le-am luat din "Caietul de modele" al lui Radu Zugravu pe care le-am pictat în manieră personală. În carte erau doar schiţate în câteva nuanţe de roşu şi verde.
Nevrând să mai copii desenele altora m-am dus la un pictor profesionist cu rugămintea să-mi dea câteva informaţii despre canoane. Avea Erminia picturii bizantine. L-am rugat să mi-o împrumute 1-2 zile să o citesc, să notez câteva informaţii referitor la înfăţişarea sfinţilor. M-a refuzat replicându-mi că ce am eu nevoie de aşa ceva când pot să copii după alţii ? că aşa se procedează în iconografie. Aşa o fi, dar eu aveam nişte idei de compoziţie şi nu doream să fac vreo greşeală în reprezentare.
Am pictat o icoană cu Fecioara Maria şi Pruncul, pe care i-am dăruit-o mamei.

 Treptat am modificat modelul şi am repictat-o. La această pictură am preluat doar un colţ din modelul chenarului, pe care l-am recompus în totalitate pe hârtie milimetrică.
După câţiva ani,când apăruseră pe piaţă cărţi religioase (după revoluţie) m-am interesat şi-am găsit mult râvnita carte Erminia. Am mai cumpărat VIEŢILE SFINŢILOR DE PESTE TOT ANUL - 2003, cu ilustraţii a multor sfinţi, alb-negru, TRUDA ICONARULUI de Monahia Iuliania şi MATERIALELE ŞI TEHNICA PICTURII şi acum pot picta reprezentarea oricărui sfânt sau scenă, fără să mă rog de altcineva să-mi dea vreo informaţie.
Am desenat o schemă de compoziţie şi-am multiplicat-o la xerox. Când doream să reprezint un sfânt sau sfântă anume, citeam in Vieţile sfinţilor ce a pătimit de a ajuns să fie canonizat, mă uitam în ilustraţie (dacă era) la felul veştmintelor şi ce poartă în mâini, citeam descrierea din erminie "bătrân cu barba lungă" "tânăr cu părul creţ până la urechi" femeile nefiind descrise decât ca fiind bătrâne sau tinere, muceniţe (purtând frunza de finic) sau împărătese şi nimic mai mult. În erminie găseam şi descrierea culorilor veştmintelor purtate de unii sfinţi. Închideam cărţile şi aşezam foaia cu nenumărate linii încrucişate în faţa mea. Privind acele linii, căutând proporţii şi direcţii ale lor, cu gândul la ce citisem în cărţi, desenam înfăţişarea sfântului. Aşa am reprezentat cam 40 de sfinţi, îngeri, pe Iisus. O jumătate de an am pictat pe geamuri cu dimensiunea schemei (14 x 20 cm ) şi cu toate iconiţele am umplut un paravan din cadrul unei expoziţii cu prilejul Pastelui, împreună cu reproducerile Fecioara Maria Prodromiţa (albastru-ocru), Judecata de apoi şi Sfânta Treime.
Acestea sunt lucrările personale de atunci, sau pictate ulterior cu variante îmbunătăţite.
Arhanghelii Mihail şi Gavriil.
 Arh. Gavrii - 15 x 20 cm  pot picta la comandă şi Arh. Mihail
Arh. Mihai - 16 x 23 cm   pot picta la comandă şi Arh. Gavriil
cele de jos cu acelaşi model au dimensiuni de  21 x 29 cm, disponibil doar Arh. Mihail.
Icoanele de deasupra , pereche, au dimensiuni de 21,5 x 29,3 cm - au aplicaţie de foiţă de aur.
............................................
Sfiinţii apostoli. Lipseşte apostolul Luca, primul ce a pictat-o pe Fecioara Maria, fiind considerat patronul zugravilor. L-am vândut şi trebuie să-l repictez.
......................................
Sfinte muceniţe, cuvioase şi împărătese.
 icoana Sf. Imp. Teodora am vandut-o. Mai am o dublura, dar fara rama.
.....................................
Diverse reprezentări ale sfinţilor şi a lui Ioan Botezătorul, prima cu o înfăţişare mai plină (eram poate influenţată de filmul Iisus din Nazareth, al lui Franco Zefirelli , unde era jucat de Michael York ). Ulterior, după ce-am citit descrierea din erminie i-am dat a doua înfăţişare, dar tot ţinând în palme apa pentru a-l sfiinţi pe Iisus, cum mi-a venit ideea prima dată, doar că e mai slab şi poartă maforion ocru, are părul mai închis şi barba mai lungă.
Apăsând pe numele lor, ajungeţi unde le puteţi comanda. Sf. Dumitru  Sf. Mc. Ştefan  Sf. Mc. Adrian Sf. Mc. Iulian  Sf. Mc. Ciprian
........................................
Unele icoane le-am pictat cu chenare destul de migăloase...Sunt reprezentări dinainte de a cumpăra Erminia.
 dimensiuni - 21 x 27 cm - pe geam de 3 mm protejat pe spate cu polistiren extrudat gros de 1 cm si carton prevăzut cu agăţătoare rezistentă
.............................................
Cea mai recentă lucrare : Iisus Hristos Mare Arhiereu

Icoanele sunt pictate cu acrilice pe geamuri de 3 mm. Cele neînrămate sunt protejate pe spate cu polistiren extrudat gros de 1 cm şi carton prevăzut cu agăţătoare rezistentă, ce ete lipit cu autocolant negru ce nu intră în contact cu pictura. Se poate tăia pe cant, înlătura polistirenul şi înrăma, păstrându-se cartonul exterior pe care sunt trecute datele picturii şi ale mele.
Icoanele celelalte sunt înrămate cu rame din lemn de tei, pictate cu acrilice şi ceruite.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu